????? ??????? ?? ????? ???? ????? ??????? ???????? ??????? ?? ??? ?????? ?????? ??????? ???????? ??? ?????? ???????
DOI:
https://doi.org/10.15642/alfazuna.v1i2.16Keywords:
Analysis, deliveri of teaching material, Arabic, sibernatic theoryAbstract
The background of the researcher to discuss this research is there is a discrepancy in the delivery of teaching material by some teachers. Therefore, researchers want to know, 1) how the teacher plans to deliver the material when teaching Arabic, 2) how the application of the material is delivered, and 3) how is the suitability of the delivery of teacher teaching material with cybernetics theory. This research is a descriptive qualitative research by taking place in the Darul Ulum Jombang Superior Madrasah Aliyah. The rearch subjects were Arabic teachers and IAI 3 class X students at the superior Madrasah Aliyah Darul Ulum Jombang. Data collection using observation, interview, quessionare and documentation. This study. The purpose of this study is to test the effectiveness of delivering Arabic language teaching materials with cybernatics in the Darul Ulum Superior Madrasah Aliyah.
Latar belakang peneliti membahas penelitian ini adalah adanya ketidaksesuaian penyampaian materi ajar oleh sebagian guru. Oleh sebab itu, peneliti ingin melihat 1) bagaimana perencanaan guru dalam menyampaikan materi ketika mengajar bahasa Arab, 2) bagaimana penerapan dari penyampaian materi tersebut dan 3) bagaimana kesesuaian penyampaian materi ajar guru dengan teori sibernetik. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif deskriptif dengan mengambil latar tempat di Madrasah Aliyah Unggulan Darul Ulum Jombang. Subyek penelitiannya adalah guru bahasa Arab dan siswa kelas X IAI 3 di Madrasah Aliyah Unggulan Darul Ulum Jombang. Pengumpulan data menggunakan teknik Observasi? Wawancara? Angket dan Dokumentasi. Penelitian Ini bertujuan untuk menguji ke efektifan penyampaian materi ajar bahasa arab dengan teori sibernetik di Madrasah Aliyah Unggulan Darul Ulum.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi.2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Al-Namirî, ?anân Sarhân. Tadrîs al-Lughah al-‘Arabiyyah al-Asâlib wa al-Ijrâ’ât. Makah al-Mukarramah: Maktabah I?ya al-Turath al-Islamî, 1433.
Fa?ât, Yûsûf Shukrî. Mu’jam al-?ullâb. Lebanon: Dâr al-Maktab wa al-‘Ilmiah.
Gintings, Abdorrakhman.2008. Esensi Praktis: Belajar & Pembelajaran, Bandung: Humaniora.
Institut Agama islam Negeri Sunan Ampel. 2004. Pedoman Penulisan Skripsi Program Strata Satu Fakultas Tarbiyah. Surabaya : IAIN Sunan Ampel.
Rianto, Adi. 2004. Metodologi Penelitian Sosial dan Hukum. Jakarta: Granit.
Sa’diah, Hassan al-Khâtmah ?alîmah. Ta?mîm al-Manhaj li Ta’lîm al-Lughah al-‘Arabiyyah fî Muassasati Tarbiyah al-Qurân fî Tadrîs: Dauriyât Tadrîs al-Lughah al-‘Arabiyyah, al-Mujallid al-Awwal. Tulung Agung: Kulliyat al-Arabiyyah Qism Tadrîs al-Lughah al-‘Arabiyyah, 2012.
Sugiyono. 2010 Statistika untuk Penelitian. Bandung: alfabeta.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan : Pendekatan Kuantitatif? Kualitatif? dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Suharsimi, Arikunto. 1996. Metodologi Penelitian. Jakarta: Bulan Bintang.
Sutrisno Hadi, Metodologi Research II (Yogyakarta: Andi Offset, 1980).
Sutrisno, Hadi. 1987. Metodologi Penelitian Research. Yogyakarta: Andi Offset.
?ahir, Muhammad, Muhammad Baihaqi, Ummi ?anîfah, Sul?an Mas’ûd, Al-Madkhal Ilâ ?uruq Tadrîs al-‘Arabiyyah lil Indûnisiyîn.
Tohirin. 2005. Psikologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT Raja grafindo Persada.
Usman, Moh Uzer.2011. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Rosdakarya
Wilmen, 2007. cybernetik-system, (Online).
Yûnus, Fat?i ‘Alî, dkk. Ta’lîm al-Lughah al’Arabiyyah Ususuhu wa Ijrâ’atuhu. Beirut: Dâr al-Mashriq, 1955.
Yûnus, Mahmûd. Qâmûs ‘Arabî-Indunîsî Jâkartâ: Hida Karya Agung, 1990.
Zainuddin. 1992. Materi Pokok Bahasa dan Sastra Indonesia Jakarta: Rineka Cipta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Ahmad Zeid Ardiansyah, Umi Hanifah, Syafi’i Syafi’i
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.